Ga naar
de webshop

betalingsmogelijkheden
Go

De boeken Toptien van verkaaik

Go

Volg ons
op
Facebook

Go

Boeken
in de
media...

Go

Kroniek van een aangekondigde dood?

Als boekhandelaar heb ik de laatste tijd versteld gestaan van de ontwikkelingen binnen de boekenbranche. Door de dreigende ondergang van de Polare boekhandels verscheen het ene na het andere negatieve bericht in de media. Berichten die gelezen konden worden als Kroniek van een aangekondigde dood. De boekhandel zou dezelfde weg opgaan als de muziekindustrie. Alles zou worden gedigitaliseerd. Het boek als informatiedrager zou achterhaald zijn.  Op een gedigitaliseerd product valt niets te verdienen, omdat de klant het gratis ript en download en daarom is de boekhandel op sterven na dood en de ondergang van Polare zou daar het bewijs van zijn.

Boekhandelaren die bleven geloven dat het papieren boek een toekomst heeft, worden weggehoond. Toen ik 2 jaar geleden mijn boekhandel kocht, werd er getwijfeld aan mijn geestelijke vermogens. Niet alleen door familieleden en vrienden, maar ook door collegae en uitgevers.. Zelfs “de Koninklijke” lijkt er niet meer in te geloven. Zo worden er  door de in 1815 opgerichte “Koninklijke Vereniging van het Boekenvak” tegenwoordig cursussen aangeboden die boekhandelaren helpen bij het  diversifiëren  van hun bedrijf. Omzet moet, volgens “de Koninklijke”, vooral gehaald worden uit lezingen, horeca en andere toeters en bellen. Het boek zou een bijproduct zijn geworden en nog maar marginaal bijdragen aan de totale omzet. Zelfs “de Koninklijke” lijkt dus het geloof in de toekomst van het boek kwijt te zijn.

Gelukkig kent ons vak eigenwijze ondernemers. Ondernemers die anticyclisch durven investeren en niet hun oren laten hangen naar wat “men” ervan vindt. Ondernemers die tegen de stroom in durven te roeien en met gebruikmaking van moderne media hun klanten mobiliseren en met hen een tegenaanval durven inzetten. 

Wat is het geval: Een behoorlijk deel van de oud-medewerkers van de Polare boekwinkels is via Facebook en Twitter een actie gestart om de boekhandel in zijn oude glorie te kunnen voortzetten. De boekhandelaren die door de media werden weggezet als achterhaald en ouderwets wisten met moderne middelen als crowdfunding in zeer korte tijd vele honderdduizenden euro’s bij elkaar te krijgen en daarmee hun winkels te behoeden voor de ondergang. Die euro’s werden met liefde betaald. Niet door banken, pensioen-of hedgefondsen, maar  door klanten!  Ik herhaal: De boekwinkels werden gered door hun klanten!  Ik kan me in de economische geschiedenis van de afgelopen 100 jaar niet één geval herinneren waarin de klant de leverancier zo belangrijk vond, dat hij zonder morren een hoop geld op tafel legde om, zonder garantie op rendement, verzekerd te kunnen blijven van een goede aanlevering van goederen.  Maar de boekwinkel is het gelukt!

En daarmee komen we bij het leermoment van vandaag:

1- Wees zuinig op je klanten en cultiveer dat netwerk op alle mogelijke manieren!

2- Durf anders te denken dan de meerderheid.

3- Niets is onmogelijk!

 

Bart Jansen.