Ga naar
de webshop

betalingsmogelijkheden
Go

De boeken Toptien van verkaaik

Go

Volg ons
op
Facebook

Go

Boeken
in de
media...

Go

Crisis? What Crisis!

Het is crisis. Je hoort het overal om je heen. En niet alleen de media zijn er vol van. De crisis blijkt sterk verankerd te zitten in de hersenpan van veel ondernemers

Zo was ik onlangs op een grote bijeenkomst van ondernemers uit het midden – en kleinbedrijf. En daar merkte ik dat velen de dalende omzetten, de wegsmeltende rendementen en het leeglopen van orderportefeuilles proberen op te vangen door zich gedeisd te houden met als credo: “Wanneer je geschoren wordt, moet je stil blijven zitten”.  Er wordt door deze ondernemers niet meer geïnvesteerd, nieuwe plannen verdwijnen in de koelkast, opleidingen worden geschrapt en oplopende kosten worden middels “de kaasschaafmethode” ondervangen.

Het vet op de botten bij de bedrijven verdwijnt en daarmee verdwijnt tegelijkertijd de speelruimte om alternatieve trajecten de kans te geven. Deze ondernemers kruipen in hun schulp en wachten tot het tij gaat keren. Dit in de hoop dat hun interende reserves voldoende zijn om de tijd te kunnen uitzitten. Het sterk oplopende aantal faillissementen (In het eerste half jaar van 2013, 14% meer, in vergelijking met 2012) laat zien dat dit in veel gevallen niet zo is.

Toch lijkt er iets te veranderen. Zo begint bij Boekhandel Verkaaik het boek van Berthold GunsterOmdenken”  voorzichtig uit te groeien tot een bestseller. Berthold Gunster is van oorsprong theaterregisseur. Hij had in 1996 onder de titel “Ja maar” een interactieve theatervoorstelling bedacht, waarin hij zich afvroeg hoe het toch komt dat we zo vaak niet doen wat we eigenlijk zouden willen doen. Waar komt toch die innerlijke stem vandaan, die ons ervan weerhoudt het juiste te doen???

Ja, maar dat kan ik niet.?

Ja, maar daar ben ik te oud voor.?

Ja, maar zo ben ik nu eenmaal.?

Ja, maar daar heb ik geen tijd voor.

Ja, maar daar heb ik geen geld voor.?

Ja-maar als levenshouding blijkt op zijn zachtst gezegd niet erg vruchtbaar.  Wanneer je alleen maar kijkt naar redenen waarom dingen niet kunnen, komt er niets meer uit je handen. Volgens Berthold Gunster is het belangrijk dat je leert omdenken. Elk probleem draagt namelijk de kern van een oplossing in zich.

Mag ik u een voorbeeld geven?

In mijn winkelstraat staan een aantal winkelpanden leeg. Dat is slecht voor de verhuurder van die panden (zij ontvangen geen huur maar hebben wel kosten), slecht voor de ondernemers in de panden die wel verhuurd zijn (hun straat wordt minder aantrekkelijk voor de klant) en slecht voor de klant (winkelen wordt minder gezellig met dichtgetimmerde etalages). Alle betrokkenen wijzen naar elkaar voor een oplossing. Niemand komt met een initiatief om het probleem op te lossen.

Bij Boekhandel Verkaaik heb ik het probleem dat ik te weinig ruimte heb om de boeken die ik graag zou willen verkopen te kunnen presenteren. Ik denk daarbij vooral aan Lifestyleboeken van uitgeverij TASCHEN.  Een interne verbouwing geeft wel iets aan extra ruimte, maar niet voldoende. Met het omdenken in gedachte, besloot ik de twee problemen te koppelen en daarmee te zorgen voor een oplossing. Vanaf half september heb ik op 100 meter afstand van Boekhandel Verkaaik, op de hoek van de Zeugstraat, een klein filiaal geopend. Een z.g. pop-up-store. Gedurende de komende maanden verkoop ik daar de kunst/foto/muziek - en lifestyleboeken waar ik in mijn gewone winkel geen ruimte voor heb.

De verhuurder van het leegstaande pand is blij, mijn medewinkeliers zijn blij, ik ben blij. En mijn klanten zijn blij.

U ziet: Omdenken helpt!