Ga naar
de webshop

betalingsmogelijkheden
Go

De boeken Toptien van verkaaik

Go

Volg ons
op
Facebook

Go

Boeken
in de
media...

Go

Het onontdekte genoegen

Op televisie heb je van die toeristische info-programma’s, waarbij ze beelden tonen van idyllische plaatsen, met maagdelijke stranden. Parels, nog niet ontdekt door de toeristische meute en dus nog onbedorven. Er worden voor weggeefprijzen culinaire hoogstandjes geserveerd in eenvoudige restaurants. De plaatselijke bevolking is er aardig en niet per definitie uit op je geld, het klimaat is altijd zonnig en het landschap is sappig groen. Dat de combinatie van altijd zonnig en sappig groen onmogelijk is, daar kom je pas achter als je meegaat in de verleiding en een reisje boekt naar dat prachtige land.

Dan blijken die aardige eilandbewoners toch vooral op je geld uit te zijn en is dat ene maagdelijke strand eigendom van een miljonair, die het voor zichzelf heeft gereserveerd. Mensen als u en ik moeten het doen met het openbare strand, waar je over de dik met zonnebrand ingesmeerde lijven  uitglijdt in je haast het laatste stukje vrije strand te kunnen bezetten voor die ander dat doet. Ook het eten lijkt verdacht veel op een vette variatie van de McDonald en niet op die maaltijd die ze je op tv lieten zien.

 

Met boeken gaat het net zo. Uitgevers doen hun best via reclame het publiek ervan te overtuigen dat hun boek, het boek is dat je zal verrijken, nieuwe inzichten geeft en zal verrassen. Ze doen dat door op de slechtste boeken de beste omslagontwerpers te zetten en die omslagen te voorzien van een achterflaptekst die in kwaliteit later ver uit blijkt te steken boven het verhaal dat het aanprijst. Ook geven ze het boek een genreomschrijving mee, welke bij lezing volkomen onterecht blijkt te zijn. Zo blijkt de “literaire thriller “ vaak niet veel meer te zijn dan een gewone keukenmeidenroman. Ook veel boekwinkels zetten hun klanten op het verkeerde been. U dacht toch niet, dat de top 10, voorin de winkel, de best verkochte boeken bevat? Welnee, dat zijn de boeken waar de boekhandelaar en de uitgever het meeste aan verdienen en waar ze het meeste van willen verkopen. En de recensenten dan? Ook die zijn niet te vertrouwen. Vaak zijn het journalisten die het werk van hun collega beoordelen en geen slechte recensie willen geven omdat die collega over een half jaar hun nieuwste roman moet beoordelen.

 

Maar hoe weet je dan wanneer een boek wél de moeite waard is, zult u zich afvragen. Het beste advies dat ik u kan geven is: ga naar de bibliotheek of de boekwinkel en zoek daar een medewerker die zelf veel leest. Wanneer het door hen gegeven advies resulteert in prachtige boeken, die u met plezier tot u neemt, ga dan terug naar diezelfde persoon en leg hem/haar in de watten. Zorg voor een flesje wijn aan het einde van het jaar, neem nu en dan een doosje bonbons mee, kortom: vertroetel die persoon. Want hij/zij is de toegang tot veel nog onontdekt genoegen. 

 

Bart Jansen